Ігор Аркуша йде шляхом рідновір’я вже чверть століття. Як не дивно, у його родині дідусь був священиком. Сьогодні Ігор працює у видавництві й разом з сім’єю дотримуються поглядів і традицій автохтонів української землі. Про свята, звичаї язичників та спільне з християнством рідновір Ігор Аркуша розповів "Добі".
Рівнодення – поняття астрономічне. Воно не може бути язичницьким чи неязичницьким. А спільного між прадавнім Великоднем і тим християнським святом, яке перебрало на себе цю назву, нічого. Походження їх абсолютно різне. Великдень припадає на весняне рівнодення, що настає незалежно від церковних поділів і конфесій. Це подія, від якої день стає більшим за ніч (тому й називається Великдень), світло долає темряву, а тепло – холод.
До Пасхи слово Великдень застосовувати некоректно, оскільки вона святкується зі значним запізненням за датою відносно Великодня істинного. Християнська Пасха (або українізовано: Паска) має ізраїльське походження і жодним чином не стосується Великодня автохтонів української землі.
Той хліб, що християни називають паскою, насправді бабка. На Великдень у нас випікають великодні баби, бабки. В деяких регіонах України – колачі (круглий хліб з отвором посередині), короваї із зображенням рівнораменного хреста, знака сонця, сварги-свастики. Донині у багатьох місцевостях, родинах України не вживають слова «паска» – тільки «бабка». А походить воно, ймовірно, від того, що честь випікати хліб на свята надавалася найстаршій жінці Роду. Великодній хліб – це вшанування сили Сонця, яка пробуджує після зимового сну землю й усе, живе й росте на ній, а також святкове частування, розділене з Богами.
Писанки ніякого відношення до християнства не мають. Найдавнішу на сьогодні писанку археологи знайшли на Волині у залишках житлової споруди, що датуються X-XI століттям. Писанки – це особливий вид пофарбованого яйця: візерунок наноситься тільки розтопленим воском і тільки на повне сире яйце. Робити видутки було неприпустимо.
Порожні яйця колись підкидали недругам на хворобу, злидні чи з іншими недобрими намірами. А зараз люди купляють за великі гроші. Писанка – це своєрідний лист-побажання, адже кожен знак несе в собі цілком конкретний зміст. Їх писали й пишуть на всі випадки життя – на Великдень, Різдво, народження дитини, шлюб, похорон, початок весняних робіт, облаштування пасіки.
Писати писанки хлопцям чи чоловікам неприпустимо – це прерогатива жінок. Так само, як колядувати на Різдво та засівати можуть виключно хлопчики, хлопці, чоловіки.
Попри те, що яйце для писанки береться сире, по закінченні розписування воно не псується й може зберігатися роками. Оберегові писанки зберігалися часом і ціле життя. В ідеалі писанка пишеться господинею кожному із родини окремо – з певними думками й побажаннями.
На яйце наносяться не перші-ліпші візерунки, а символи з конкретним значенням, спрямовані на потреби конкретної рідної людини. Тож якщо писанка ні з того ні з сього тріскається, часом дуже гучно, вона ніби відтягує на себе те лихе, що могло трапитися з її «власником». Так буває, наприклад, під час серйозної хвороби. Після того людина починає одужувати. А тріснуте яйце неодмінно слід закопати.
Сьогодні стало модно, про що вже згадувалося, видувати яйця, розмальовувати їх химерними візерунками, які не мають нічого спільного з автентикою, використовувати не за призначенням. А залучати до розпису хлопців – все одно що примусити чоловіка родити, бо теоретично він добре знає, як це робити.
Не варто створювати писанку без мети, «для нікого». Слід пам’ятати, що світом правлять символи, і абиякими знаками мимоволі можна наразитися на не надто приємні наслідки. І взагалі святотатство – розмальовувати яйця сюжетами із заморської міфології або всілякими Міккі-Маусами. Розмальовуєте порожні яйця та ще й «живописно» – називайте їх відповідно: мальованками. Бо ніякі це не писанки.
Ритуал обливання присутній у багатьох інших автентичних святах і дійства (Купала, весілля). Глибинний, архаїчний зміст цих обрядів вивчається етнографами. Обливаний понеділок не має жодного стосунку до християнства. У давнину в цей день хлопці обливали дівчат на виданні. А не будь-кого, як це практикують нині. В одних регіонах України хлопці обходять хати, викликають надвір дівчат і обливають їх, у інших – підстерігають дівчат вранці біля криниць, коли ті йдуть по воду. Щоправда, дівчата могли відкупитися від обливання – писанками. Ті, які лишилися сухими, як і їхні батьки, неабияк засмучувалися. Звичай обливання з деякими відмінностями зберігся й у інших слов’янських народів.
Певна річ. Гаївки – це виключно дохристиянське явище. Свого часу (аж до XVII століття) церковними повчаннями вони навіть заборонялися. Власне, як і писанки, гойдалки, колядки. Пізніше, зважаючи, що народ все одно співав і святкував заборонене, церква змушена була підлаштуватися й дозволити. Правда, з деякими змінами. Або ж пояснивши певні речі через новостворені нібито легенди (як це сталося з червоними крашанками, дідухом, солом’яним «павуком»). А гаївки та веснянки пов’язані передусім із пробудженням природи, початком весняного циклу господарських робіт, а також початком нового циклу молодіжних забав. Весняні співи й танці нагадують магічні ритуали-замовляння на майбутній врожай, достаток, добру долю собі й своїй родині.
Великдень святкуємо, коли і належиться – на весняне рівнодення. І кошики готуємо, а в них – і писанки, і крашанки, і бабки з короваями. І весну закликаємо гаївками та веснянками, адже це наше, рідне, автохтонне. Це було створене тут, на цій землі, за особливостями цієї землі і людей, які на ній жили, а не було принесено разом з Біблією аж з Ізраїлю.
Фото з архіву Ігоря Аркуші